HOMEFILOSOFIEPAARDENTAALLESSENWINKELFOTO'SLINKSAGENDACONTACT
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ

                                  

Game # 4 : Overgangen  -  The Yo-yo game.

Door Pat Parelli
 

Dit is de vierde game uit de serie van de 7 games voor het bevestigen van leiderschap en het bouwen aan een taal tussen jou en je paard.


Zou jij ook niet willen dat je paard meer veerkrachtig is, gemakkelijk stopt op een lichte hulp, een slide stop maakt, rechter en sneller achterwaarts gaat ? De Yo-yo game is de sleutel om dit te ontwikkelen. Stel je voor dat het voorwaarts en achterwaarts van de gangen zo goed is, dat je er maar aan hoeft te denken om dit te bewerkstellen.

Hoe ontwikkel je dat in je paard? Het antwoord is “de 7 games” maar de Yo-yo- game is bij uitstek de game om het voorwaarts en achterwaart in balans te brengen. Veel paarden zullen zonder enige moeite voorwaarts gaan, maar achterwaarts kan een heel andere zaak zijn. Soms gaan ze wel voorwaarts maar niet achterwaarts (de ene yo staat voor voorwaarts en de andere yo staat voor achterwaarts). Zij moeten het voor- en achterwaarts, de ‘yo-yo’ in balans brengen. Een goede Yo-yo game is de sleutel tot recht gerichtheid, respect en impuls van je paard. Het zal ook bepaalde problemen oplossen, zoals een paard dat ‘On line’ geen respect heeft en over je heen of voor je uit loopt. Ook knabbelen, bijten en te zwaar op de voorhand lopen kan met de Yo-yo game worden verholpen.

Parelli paarden training games – Principe en doelgerichte games.

De Yo-yo game is de vierde van de 7 games. Game nr. 1 (Friendly), game nr. 2 (Porcupine) en game nr. 3 (Driving) noemen we de ‘principe’ games omdat ze de basis vormen voor het alfabet van de communicatie met paarden.

Game nr.4 (Yo-yo), game nr. 5 (Circling), game nr.6 (Sideways) en game nr. 7 (Squeeze) zijn de ‘doelgerichte’ games, omdat zij een combinatie zijn van de eerste drie games en je de games toepast met een doel.


Elke game bouwt door op de voorgaande game, dus voor een goed resultaat is het belangrijk om eerst goed te zijn in game 1,2 en 3 voordat je je paard de Yo-yo game leert. Mocht je problemen ondervinden bij de Yo-yo game en hij werkt niet zo goed, dan ga je terug naar de eerdere game en maak die iets beter. Je zult merken dat als je door de 7 games heen gaat en je problemen hebt, je ze kunt oplossen door een game terug te gaan.

Waarom Yo-Yo, en waar is hij voor?

Waarom zo’n grappige naam voor deze techniek. Ik heb het om verschillende redenen de Yo-yo game genoemd. Op de eerste plaats omdat het gemakkelijk te onthouden is. De game gaat over het achteruit sturen van je paard en hem terug laten komen in een rechte lijn met gelijke druk, net als een Yo-yo. Het ontwikkelt balans, lichtheid en veerkracht in je paard omdat het paard leert klaar te zijn om voorwaarts of achterwaarts te gaan. Paarden zijn van nature voorwaarts-gericht (vooral bij emoties). Om ze aan achterwaarts te laten denken kun je het paard mentaal en emotioneel maar ook fysiek in balans brengen.

Begrijpen waarom deze game zo zinvol is, is de eerste stap naar succes. De meeste mensen raken gefrustreerd door hun paarden omdat ze meestal constant aan het eindresultaat werken, het product. Ze oefenen spins, vliegende galopwissels, ze oefenen sprongen, etc. en begrijpen niet waarom het maar zo weinig vooruit gaat ondanks de hoeveelheid training. Zij kunnen niet bedenken waarom hun paard vandaag een goede dag heeft en morgen alles mislukt. Proces en product zijn twee verschillende zaken.

Wat als het iedere maand iets beter kan gaan, i.p.v. een proces van jaren?

 

Mensen halen maar een klein deel van het potentieel uit hun paarden. Dit komt omdat ze niet verder kijken dan hun specialiteit, ze besteden geen aandacht aan de basis van hun paard.

Daarom heb ik de eerste 3 levels in mijn programma op die manier ontwikkeld. Ze voorzien elk paard van een solide basis, ongeacht zijn latere specialiteit. Dit is hetzelfde als een kind naar de basisschool sturen voor hij naar het voortgezet onderwijs gaat. Hoe goed zou een 3 jarig kind het doen als je hem naar een middelbare school stuurt? Denk je dat het kind, als het maar genoeg zinnetjes en berekeningen maakt, de taal en de wiskunde zal begrijpen? Ook paarden hebben ontwikkelingstijd nodig. Dat is de reden dat ik mensen gedurende de eerste 3 levels bepaalde taken laat doen. De levels van de 7 games zijn progressief en elk level bouwt op het level ervoor. In een vroeg stadium wordt de Yo-yo game geleerd met een 3 meter lang touw (level 1). Omdat je bewegingen in het begin overdreven zijn, zal het touw behoorlijk heen en weer schudden. Als jij en je paard beter worden (naar level 2 en 3), moet je de Yo-yo game spelen met een 7 meter touw, een 15 meter touw, zonder touw en als je op zijn rug zit. Allemaal met slechts een weinig schudden aan het touw. De game blijft hetzelfde, het enige wat veranderd is, hoe je het speelt, waar je het speelt en waar jij je bevindt in relatie tot je paard.

Beginnen met de Yo-Yo game.


Voordat je de Yo-yo game op de grond gaat leren is het van groot belang dat de Friendly, de Porcupine en de Driving game behoorlijk goed zijn. Dan moet je de fases gaan leren voor het achterwaarts sturen en het terug laten komen van het paard.


De vier fases voor het achterwaarts sturen van je paard.

1) Begin met de neus van het paard ongeveer een armlengte van je af, terwijl je het eind van de 3,5 meter lange touw vast houdt. Geef je paard een gemene blik “look of a lion” alsof je een ander paard bent en je oren in je nek legt. Dan til je je hand op en schudt met je wijsvinger. Als je dat doet mag het touw nog niet bewegen.

2) Houdt het touw met alle vingers vast en schudt het touw door je hand vanaf je pols te schudden. Het touw moet nu een beetje mee schudden, maar het halster mag nog niet mee schudden (blijf hem de gemene blik geven).

3) Houd je pols stijf en schudt nu met je onderarm vanaf je elleboog. Beweeg je onderarm heen en weer. Dit zal er tevens voor zorgen dat het halster in beweging komt en dat zal het paard voelen.

4) Houd je arm helemaal stijf en beweeg je hele arm heen en weer vanaf je schouder. Het is misschien handig een beetje wijdbeens te gaan staan als je met je hele arm gaat zwaaien voor meer stabiliteit. Je paard zal dit behoorlijk goed voelen omdat het touw en het halster hard heen en weer schudden.

 

Op het moment dat je paard ook maar de kleinste stap neemt – met welke fase dan ook – stop je gelijk en ontspan je je lichaam. Zo weet hij dat hij het goed doet. Als hij beweegt op een fase 2 of 3, dan stop je gelijk en begin je opnieuw met een fase 1 tot hij helemaal aan het eind van het touw staat.


De vier fases voor het terug vragen van je paard.


1) Als je paard eenmaal aan het eind van het touw staat, laat hem hier dan enkele minuten rustig staan voor je hem vraagt terug te komen. Als je dan zover bent om hem terug te vragen, glimlach je en kijk je hem met je vriendelijkste gezicht aan. Til het touw op en wenk naar hem om naar je toe te komen.

2) Blijf glimlachen en maak een wrijvende ritmische beweging naar je toe onder het touw met open handen.

3) Blijf glimlachen en sluit je vingers een beetje terwijl je het touw ritmisch naar je toe blijft wrijven. Hij voelt nu een trekkende druk op het halster.

4) Glimlach, plant je voeten, buig je ellebogen en houd het touw stevig vast. Houdt de druk op het touw tot hij voorwaarts komt. Omdat het paard nogal wat tegendruk geeft, is het van belang dat je stevig staat voor het geval dat hij ineens voorwaarts komt.


Ook nu geldt dat je gelijk loslaat op het moment dat het paard jouw richting op beweegt en je begint dan opnieuw met fase 1. Sommige paarden zullen het nooit tot een fase 4 laten komen omdat ze graag naar je toe komen.


Yo-yo- oefeningen.

 

Als je eenmaal je paard hebt geleerd om achterwaarts te gaan en weer terug te komen, kun je het achterwaarts gaan gebruiken om dingen als, het aan je knabbelen, bijten en over je heen lopen te corrigeren. Als je paard aan je knabbelt, zend hem dan gelijk achterwaarts met een fase 4. Elke keer als hij eraan denkt om aan je te knabbelen of je te bijten stuur je hem achterwaarts. Vrij snel zal hij zijn mond op een gerespecteerde afstand houden. Als je paard op de grond steeds over je heen loopt, stuur hem dan steeds achterwaarts uit je persoonlijke ruimte. Je kunt je persoonlijke ruimte visualiseren door op de grond met je voet een cirkel om je heen te trekken. Als je paard nu met zijn neus of voet of welk lichaamsdeel dan ook over de lijn komt, stuur hem dan achterwaarts met een fase 4. Het zal niet lang duren voordat je paard het veel comfortabeler vindt om op een respectvolle afstand van je te blijven.

Als jij en je paard hier steeds beter in worden, kun je wat meer uitdagingen aangaan en je paard mentaal, emotioneel en fysiek testen. Probeer de game te spelen in diverse situaties en met verschillende obstakels.


* yo-yo je paard door het hek in de wei.

* Yo-yo hem zijn stal in.

* Yo-yo hem in en uit de wasplaats.

* Yo-yo hem voor en achterwaarts tussen emmers of vaten.

* Yo-yo hem een heuvel op en af.

* Yo-yo hem over een liggende paal of een boomstam of een laag sprongetje.

* Yo-yo hem in en uit een trailer met een klep.

 

 

 

Krijg je er al een beeld van? Je kunt deze game gebruiken om je paard meer vertrouwen te geven terwijl je zijn achterwaarts verbetert. Dit is slechts het begin van de Yo-yo game. Op elk niveau van het programma leer je om deze game naar een hoger plan te brengen. In het proces van deze game leer je uiteindelijk de principes die nodig zijn voor een slide stop, een piaffe, meer op de achterhand komen, etc…...


Al deze verfijningen en specialisaties starten bij een goede basis op de grond

Natural horsemanship is een natuurlijke benadering om je paard te trainen.

Natural horsemanship instructeur Humphrey Dirks.